johnsimone.reismee.nl

Kleine beestjes...

Het gaat hier natuurlijk om de BIG FIVE: luipaard, leeuw, olifant, buffel en de neushoorn. Die hebben we inmiddels allemaal gezien! Check!

Maar.....er zijn ook kleinere beestjes...van die beestjes die je niet in je fotoboek wilt terugzien...ze beginnen met een s...

Een paar avonden geleden zijn 2 tenten bezocht door twee verschillende s-en. 1 van de reisgenoten had een schorpioen in de tent en wij werden bezocht door een spin van aardig formaat! Ik zat op het toilet met mijn broek op mijn enkels en mijn benen omhoog, Corrie commanderend het beest te vangen....lukte niet en hij verdween.....kak!!

De avond erna tijdens de briefing had een mot ter grote van een vogel zijn zinnen op mijn hoofd en decolletΓ© gezet. Ik denk dat jullie wel een idee hebben van hoe dat er uit heeft gezien

Nee, geef mij maar een leeuw, wilde hond of luipaard op 5 meter afstand van de jeep Alle drie echt meegemaakt!!

Lieve groet!

De eerste gamedrive

Na het delta-avontuur, zijn we richting Moremi NP gereden. In een open truck uren over zandpaden met de nodige kuilen. Bij aankomst moesten onze organen weer even hun plekje vinden!

We verbleven op een zgn tented camp. Een soort glamping in de natuur! Meer faciliteiten maar nog altijd zonder moderne technologie!

En daar kregen we onze eerste gamedrive! Rijden in de open jeep op zoek naar alles wat beweegt. En dat was veel!! Van ijsvogels tot 9 zwangere leeuwinnen!!

Dikke kussen van 2geluksvogels

Met de mokoro in de bushbush

Zo, we zijn weer in de bewoonde wereld aangekomen! Zo veel gezien en gedaan, geen idee waar te beginnen...

Dinsdag t/m donderdag zijn we met mokoro's (soort kano's) door lokale bevolking de delta in gebracht. Alles moest mee, want er is niets ter plekke. Dus tenten, bedden,stoelen enz enz. Onderweg de eerste olifanten en nijlpaarden gezien!!

In de delta veel wandelingen gemaakt en wild gespot: buffels, giraffen, bavianen, gnoes,zwijnen,olifanten en meer. FANTASTISCH!!

'snachts mocht je absoluut je tent niet uit. Er was een chemisch toilet, waar je met wat lenig kruip en sluipwerk je behoefte kon achterlaten.

De bonte avond bestond uit zang en dans verzorgd door de kanoers (die alle dagen bij ons bleven). GENIETEN!

Corrie en ik hebben het heel gezellig samen, ook in de groep die uit toch wel wat bijzondere exemplaren bestaat.....

Gepakt voor de bush!

We zijn aan het pakken voor een paar dagen wild kamperen. Morgenochtend rijden we de Okavango delta in en worden we in kano's naar de kampeerplek gebracht. Er is daar helemaal niets.....geen stroom, geen stromend water, etc, maar wel slangen, schorpioenen en spinnen...

We worden door de lokale bevolking gebracht en zij blijven die dagen bij ons. Zij weten alles, dus braaf luisteren is het advies dat we vanavond bij de briefing kregen! Gaan we doen! Een paar dagen radiostilte van onze kant dus.

De groep is gevarieerd, Corrie is niet de oudste! En ik ben wel de jongste!

Slaap lekker en dikke x van ons

Afrika van noord naar zuid

Gisteravond voor het eerst voet gezet op zuidafrikaanse bodem!

We hebben een prima vlucht gehad en hebben regelmatig genoten van het uitzicht. Dat bestond uit verschillende afrikaanse landschappen, want we zijn dwars over afrika gevlogen, mooi!

Een lodge vlak bij de luchthaven verschafte ons een heerlijk bed en dito ontbijt.

Corrie vliegt momenteel naar botswana, ik mag over ruim een uur ook.

Tot nu toe gespot: 1 grote kever in de badkamer ;-)

Lieve groet, Simone

Het paradijs bestaat!

De vraag is alleen voor hoelang....

Maar laten we eerst met het huidige paradijs beginnen. Phu Quoc is een eiland ten zuiden van Vietnam, vlakbij Cambodja. Prachtige stranden, jungle, bergen een paar vissersdorpjes en 1 stad rijk. Wij zitten in een resort dat 1 km kuststrook omvat. Af en toe zie je een huisje met een dak van palmbladeren, maar vooral veel palmbomen en andere soorten begroeiing. De huisjes hebben zicht op zee, een veranda met hangmat en geen ramen. Dat laatste betekent dat we meestal niet alleen slapen, maar regelmatig bezoek krijgen. Van reuzeslakken, reuze torren, hele kleine en hele grote gekko's. Tot nu toe hebben we het gezellig gehouden!

Er werken heel veel mensen die hier ook wonen, engelse les krijgen en financiele hulp bij scholing ontvangen. En allemaal weer supervriendelijk. Ze zijn zich bewust van het milieu en doen enorm hun best zo milieuvriendelijk mogelijk te werken. Het strand wordt geharkt en geen plastic flesje blijft op het strand achter.

Helaas is dit meer uitzondering dan regel. Het toerisme staat nog in de kinderschoenen. Wel wordt er vollop gebouwd om meer toeristen te kunnen herbergen.

Vandaag zijn we met een boot wezen snorkelen bij 2 eilandjes aan de noordzijde van het eiland. Er is vollop koraal te vinden, de zee is warm en helder en je ziet prachtig gekleurde visjes zwemmen. Prachtig dus, maar.....je mag overal komen en het koraal dat ondiep ligt, kun je zo afbreken. Dat wordt dus ook gedaan door hersenloze toeristen! Het koraal wordt op geen enkele manier beschermd, ongelooflijk!

Wij genieten momenteel vollop van dit prachtige, rustige, vriendelijke eiland. En dan vergeet ik nog bijna te zeggen dat het eten hier perfect is. Westers, want aziatisch eten is echt niet aan Simone besteedt. Alhoewel....vanmiddag op de boot hebben we zeeegel gegeten. Je weet wel, van de enge zwarte stekeldingen. In het midden zit een ieniemini stukje zeevrucht. En dat lepel je er dan uit. De giftige stekels zijn er afgeknipt. Jammie, dat was echt smullen!

Morgen nog 1 volle dag helemaal niets doen! En daarna naar huis met heel veel geestelijke bagage, mooie ervaringen, warme ontmoetingen en volle camera's. En bewust van het feit dat wij het zo enorm goed hebben.

Xxx J & S

Hello, hello!

De afgelopen 3 dagen zijn we in de Mekongdelta geweest. We bleken de enige reizigers van de gids te zijn. Hij heeft de avond van te voren het hotel gebeld om te vragen wat voor vlees hij in de kuip had. Een man van bijna 70 en een jongere vrouw. Oh...hij dacht met 2 dutchies eens flink te gaan fietsen, maar de leeftijd baarde hem zorgen. Nee nee, zei de receptioniste, de man is heel fit en "looks like 55". Haha, John loopt nog steeds naast zijn schoenen!

Nou, we hebben het geweten. Uren hebben we gefietst over heel smalle weggetjes, bruggetjes, modderpaadjes. Onze gids komt uit de delta en kende de weg op zijn duimpje. We waren de enige toeristen en waren een bezienswaardigheid. Iedereen zwaaide en riep "hello, hello". Prachtig!

We hebben een lokale markt bezocht waar slangen werden verkocht en waar we wijn van hebben gedronken. Niet nadenken en achterover gieten was het motto!

Honderden zijriviertjes, veel landbouw en in plaats van scooters, veel bootjes.

Overnachten deden we in een zogenaamde "homestay". Een schat van een mens heeft ons geleerd vietnamese pannenkoekjes te bakken op houtgestookt vuur.

Wat een heerlijke dagen waren dit weer. De vriendelijkheid raakt ons......terwijl sommigen niets hebben en in echte armoede leven.

Xxx

Scooters en poncho's

We hebben in Saigon te maken met regen en dat is best grappig. Er zijn ongeveer 9 miljoen inwoners, een gemiddeld gezin bestaat uit 3 personen en per gezin is er gemiddeld 1 scooter. Dat zorgt ervoor dat er 3 miljoen scooters rondrijden......

Die scooter moet je ergens kunnen parkeren. Dat gebeurt voornamelijk op de stoep. Op elke 100 meter is er een soort georganiseerde parking. Je komt aan, geeft je scooter af en die krijgt met krijt een nummer op de zitting. Je betaalt een paar dong en hij wordt bewaakt. Prima geregeld dus. Als voetganger loop je daardoor voornamelijk op de straat, want als er geen scooters staan, zit oma wel in een grote pan met ??? te roeren. Maar op die straat rijden dus weer allemaal scooters.....best lastig dus voor voetgangers! Zeker als je bedenkt det er vrijwel geen regels in het verkeer zijn. Hier geldt de wet van de sterkste. Eerst de bus, dan de auto, dan de scooter, dan de fiets en dan pas de voetganger. Zelfs als je toch op de stoep kunt lopen en er rijdt een scooter op die stoep, toeteren ze dat je aan de kant moet. Nogal apart :-)

Maar vandaag hebben al die scooterrijders dus een poncho aan. Regenpakken zien we niet. Er zijn poncho's met speciaal een venster voor de verlichting. Er zijn ook meerpersoonsponcho's met meerdere gaten voor de hoofden. Je kunt namelijk best met 2 volwassenen en 2 kinderen op 1 scooter. Toeristen lopen vooral rond in witte poncho's met roze bolletjes. Best wel grappig als daar een oudere man met mondkapje hoge witte sokken met sandalen in loopt. We waren te laat voor een foto, maar jullie hebben vast een beeld denk ik....

Nee, Lin, wij hebben gewoon een paraplu gekocht, haha!