johnsimone.reismee.nl

Amper werkloosheid

Nee, er is amper werkloosheid in Vietnam. Het is 1 van de weinige aziatische landen met een behoorlijke economische groei. Er wordt veel gexporteerd en er zijn geen banden met teroristische organisaties. Het land hoort bij de top 5 van veilige landen ter wereld!

Iedereen werkt en er wordt niet gebedeld. Als je niet werkt voor een baas, werk je voor jezelf. Dat kan betekenen dat je 's avonds een paar plastic krukjes op de stoep zet, een pannetje op het vuur zet, en opschept voor degene die aanschuift. Of je hebt een tube lijm in je hand, zit op de stoep en spreekt voetgangers aan. Je wordt ervan overtuigd dat je zool half loshangt en voor je het weet zit er een klodder lijm op je schoen. Of je wel even wilt betalen voor het repareren, haha! Je kunt ook je fiets volhangen met mutsen en handschoenen en die verkopen. Het is hier winter, ruim 25 graden, maar voor de vietnamezen is dat koud......

En alle andere inwoners van de hoofdstad werken waarschijnlijk in de overdekte markt waar we vandaag waren! Niet te geloven wat daar allemaal gebeurt. Wij stonden er midden in en liepen continu in de weg. Als mieren lopen er duizenden vietnamezen met balen koopwaar op hun schouders en leveren overal wat af. Bij verkopers die niet kunnen bewegen, omdat ze volledig zijn ingebouwd. Er zijn wel looppaden, maar van normaal lopen is echt geen sprake!

Nou, als je dan nog niet werkt, kun je altijd nog in een enorm groot meer in het midden vd stad gaan staan en kokkels oid "vangen".

Xxx

Pap en mam

Wat zijn de Vietnamezen inventief met het vinden van werk, prachtig. Geen papieren in moeten vullen maar gewoon wat ondernemen. Het is een feest om jullie verslag te lezen, zijn we er iedere keer ook een beetje bij.
Wij zijn vandaag van plan om naar de Haagse markt te gaan, kijken of we daar ook in de weg lopen.
Xxx