johnsimone.reismee.nl

Het zit er (bijna) op.....

Gisteren zijn we bij Mutianyu naar de grote muur geweest. Zo'n 1,5 uur rijden vanuit de stad Beijing. We hadden een taxi die max 8 uur tot onze beschikking stond en die hebben we volledig benut. Dat betekende dus eerst 1.5 uur rijden, dan een stukje met een shuttlebus en dan met een kabelbaan naar boven. En dan sta je op DE MUUR, wauw! En dan ga je lopen....trappenlopen wel te verstaan. Want eigenlijk zijn er amper vlakke stukken. De muur is in totaal 6300 km en delen daarvan zijn gerestaureerd. Hij kronkelt over de bergtoppen en er zitten erg steile stukken tussen. Behoorlijke kuitenbijters dus! Je loopt steeds van wachttoren naar wachttoren en hebt prachtig uitzicht. Het was eigenlijk de enige dag met zon tijdens ons verblijf in Beijing, dus dat was geluk hebben! En vandaag nog zo'n "must see": het plein vd hemelse vrede en de verboden stad. Voordat je op het plein staat ben je wel een tijdje bezig, want er zijn uitgebreide security checks die lange rijen veroorzaken. Zelfs om over te steken stonden we 15 minuten in de rij...! Maar ja, dan heb je ook wat. Alhoewel, het plein is meer het idee dan dat het mooi is. Er is nogal wat gebeurd in de geschiedenis wat het plein beroemd maakt, maar verder is het gewoon een plein met heeeeeeel veel mensen. Toen naar de verboden stad. Een stad in een stad dus. De keizer had vroeger nogal wat bewegingsruimte zullen we maar zeggen. Het was prachtig en imposant, maar erg druk. Het is hier nu donderdag eind van de middag en morgenochtend vertrekken we weer naar Nederland. We hebben ontzettend veel gezien en gedaan en van alles enorm genoten! Het land heeft ons verrast! Door de voorbereidingen ben je wel een beetje op de hoogte, maar het heeft ons verwachtingen overtroffen! En we zijn dankbaar, dat we deze reis hebben kunnen maken. Het zal even wennen zijn in Nederland, maar ook weer fijn natuurlijk. China is een mooi land, maar niet om te wonen.......en wat we zeker niet zullen missen zijn de rochels die vlak naast je voeten op de grond belanden!!! Tot gauw, xxx