johnsimone.reismee.nl

Uitzicht en opgelicht...

Vanmorgen zijn we met de metro naar het Beihai park gegaan. Een vrij groot meer met parken eromheen, midden in de stad. De chinezen komen hier graag om taichi te beoefenen, te badmintonnen, te dansen of gewoon wat bijkletsen. Het naastgelegen park heeft een grote heuvel met paviljoen vanwaar je een prachtig uitzicht over de verboden stad hebt. Het weer is vandaag bewolkt en niet echt helder (smog) dus het uitzicht was helaas niet perfect. Maar we hebben genoten!!! We liepen weer naar beneden en werden aangesproken door een aardige chinese man, die een aardig woordje engels sprak. Hij vons ons leuk, aardig, charmant en wilde graag wat kletsen tijdens de wandeling. Hartstikke leuk! Beneden aangekomen vroeg hij of we nog iets met hem wilde dranken. Graag! Voor we het wisten zaten we binnen midden in een theeceremonie. Op de achtergrond hoorde ik wat vage alarmbellen rinkelen. Ik had gelezen over een truc met toeristen in theehuizen. Ik baalde een beetje van mezelf, want het was een leuke ontmoeting met een alleraardigste vent! Genieten van de ceremonie dus! Aan het eind konden (voelde als moesten) we thee kopen. 50 euro voor een blikje! Uiteindelijk het kleinste blikje gekocht en toen moesten we ook nog 10 euro p.p. betalen voor de ceremonie. (een ritje met de metro kost 0,25.....) We waren er dus ingetrapt, stelletje idioten! De man nam afscheid en ging op zoek naar zijn volgende slachtoffers. Het personeel stond ons van een afstandje gade te slaan, want ze zagen dat we het doorhadden. Ze werken vaak samen met de politie, dus klagen heeft geen zin. De nare smaak bleef even hangen, maar hebben we met een heerlijke maaltijd weggespoeld! Xxx