johnsimone.reismee.nl

Tempels en hutongs

Vandaag we 2 tempels bezocht en hebben we heel wat geslenterd door de vele hutongs. We begonnen bij de lama tempel. Een enorm boedistisch complex midden in de stad. We hebben wierookstokjes gebrand voor oma. Eigenlijk voor een ieder die ons lief is, want elke bezoeker kreeg een handvol stokjes! Er heerst een prettige en ontspannen sfeer. Vervolgens de tempel van Confucius. Ik wist eigenlijk weinig van de beste man, dus dat was erg interessant! De rest van de dag hebben we de vele hutongs die dit deel van de stad rijk is, bezocht. Allemaal smalle straatjes met deuren die vele hofjes ontsluiten. Dit zijn de oudste traditionele wijken die tientallen jaren geleden gesloopt werden. Gelukkig zijn ze daar mee gestopt en ze worden nu zelfs fraai gerenoveerd. Tenminste de buitenkant......als je een blik naar binnen werpt zie je veel ouds. Het lijkt armoedig maar de meesten hebben gewoon een auto voor de deur staan! Ons hotel blijkt in een wijk gelegen met de meest populaire hutongs. De "hoofdstraat" is gigantisch druk met wandelend publiek en af en toe een idioot in een auto. Aan beide zijden van de straatjes zijn vollop winkeltjes, bars en eettentjes. We hebben enorm genoten van de relaxete sfeer en alles wat er te zien is. Andersom overigens ook, want de meeste chinezen staren ons aan en verekken hun nek als je ze passeert, haha! Xxx