johnsimone.reismee.nl

Beijing!

Voordat we zouden we afreizen naar de hoofdstad, hebben we gisteren nog genoten van Xi'an. Om de binnenstad ligt in het vierkant een gigantische muur. Zo'n 15 meter breed, 25 meter hoog en een omtrek van 14 kilometer. Een deel hebben we lopend gedaan en het grootste deel fietsend. Beneden krioelt het verkeer en heb je zicht op arme wijken, markten en gigantische kantoorpanden. Er wordt enorm gebouwd in dit deel van China. Velen chinezen trekken naar de steden in de hoop op een betere toekomst. Je ziet steeds plukken van 10 a 20 torenhoge flatgebouwen. 50 verdiepingen hoog en allemaal hetzelfde. De meeste staan echter leeg of zijn niet af. De woningen zijn veel te duur voor de mensen die er willen wonen. Het ziet er nogal troosteloos uit. Maar Beijing dus! Na een volle rit met de metro volgde een zeer comforabele treinreis. Op de breed zittende, luidruchtig geeuwende en stinkende buurman na dan...... Dwars door de spits met de taxi en gids naar de hutong waar ons hotel ligt. Een hutong is een oude traditionele chinese wijk met nauwe straatjes en verborgen hofjes. In zo'n hofje is ons hotel gelegen. Een complex met meerdere binnenplaatsjes en daarom heen de kamers (vertrekken waar vroeger de families woonde). Buiten het hofje is het een heksenketel, maar eenmaal binnen kom je in een oase van rust terecht! Prachtig! Net als de kamers overigens! Hier vergeet je dat je in een metropool van miljoenen mensen bent. Het aantal varieert van 7 tot ruim 11 miljoen. Dat zal wel afhankelijk zijn van wat je tot de stad rekent. Straks heerlijk in ons hemelbed uitrusten in afwachting van morgen. Welterusten en x