johnsimone.reismee.nl

Contrast

We zijn gisteren aangekomen in Xi'an. Een kleine 2 uur vliegen richting het noorden vanaf de rijstterrassen in Ping' an. Het hotel ligt binnen de gigantische stadsmuren van de stad. We hadden de eerste uren wat last van het contrast.....in Ping' an zagen we vanaf het balkon een kip de nek omgedraaid worden en hier zien we winkels van Armani en Louis Vuiton. Hadden we in Ping' an uren geen stroom en slechts een paar uur warm water per dag, hier hebben we een gigantische boxspring en een regendouche. In Ping' am moest je eerst een uur lopen voordat je gemotoriseerd verkeer zag, hier rijden autos 6 rijen dik kriskras door elkaar. Even wennen dus.....! Vandaag wilden we graag naar het terracotta leger. Dat ligt zo' n uur rijden buiten de stad. Vanaf het hotel konden we de hele dag met een excursie mee, maar wij dachten het zelf wel even te regelen, haha! We hadden uitgezocht dat we de bus vanaf het station konden nemen. Het station was vlakbij.......het station hebben we niet gevonden, niemand spreekt engels. De politie niet, verplegend personeel niet in een ziekenhuis waar we in zijn gelopen, niemand dus! Ok, dan een taxi naar het station. We hielden een taxi aan en wezen in ons boekje op een plaatje van de trein. Maar dat werd niet echt begrepen. Toen begon john in het chinees een woord te herhalen. Terracottaleger bleek in ons vertaalboekje te staan! En dat begreep de taxichauffeur maar al te goed. Voor een kleine 20 euro wilde hij ons wel brengen. Een soort dodemansrit begon door de stad, ongelooflijk. Na een uurtje werden we keurig en heelhuids afgezet bij het museum. Na wat speurwerk besloten we een engelssprekende (!!!) gids te nemen die ons 3 uur op sleeptouw heeft genomen. Fantastisch! Erg indrukwekkend om te zien hoe een leider een heel leger van paarden, soldaten en wapens van klei heeft laten maken om zijn mausoleum te beschermen. Zo' n 20 jaar geleden per ongeluk ontdekt door 4 boeren, waarvan er 1 nu de directeur is van het museum. Terug zouden we de bus nemen. Onze gids vertelde waar de bus zou vertrekken en na 1,5 uur en 2 euro hadden we het treinstation in de stad bereikt. Vlakbij het hotel, nog paar honderd meter lopen...dachten we. Ik vertel misschien nog wel eens waarom we vele kilometers hebben moeten lopen.....haha! Onze dag eindigde in een supermarkt, waar we onze ogen hebben uitgekeken. Maar waar ook gewoon lindt chocolade en heineken bier te koop is! X van ons

mama

Deze dag was alweer een avontuur op zich, en zelf reisleider spelen valt niet mee hè in zo'n grote stad, waar haast geen engels gesproken wordt. Jullie belevenissen worden zo beeldend geschreven dat we een beetje een indruk krijgen van het leven daar.
Lekker slapen op de boxspring en morgen weer een nieuw avontuur.
Liefs van ons. X

Simone

Hoi mam, ik lig inmiddels prinsheerlijk in ons reuzebed! Ondanks de herrie buiten, zijn we zo in dromenland vermoed ik!
Xxx

Corrie

Hoi Simone en John,

Jullie genieten volop van het verblijf in China en ik geniet mee via de mooie verhalen. Fijn dat jullie het zo goed naar de zin hebben.
Wat hebben jullie al veel gezien en meegemaakt. Gelukkig meestal in positieve zin. En ja, het verhaal van de theeceremonie, dat hoort er (helaas) misschien ook bij. Jullie hebben in elk geval, voordat jullie doorhadden dat jullie zijn genept, wel een mooie theeceremonie meegemaakt en een gezellig uurtje met die aardige Chinees.
Wat een grote, brede muur rondom de stad Xi'an. Hoort deze dikke muur bij de Chinese Muur of staat deze er helemaal los van?

Mooi dat jullie een wierookstokje voor Oma gebrand hebben. Wij hebben op 11 september op haar leven en de herinneringen aan haar getoast.
Lief dat de familie op 11 september een kaart van jullie kreeg. Hartelijk dank daarvoor.

Het gaat al flink opschieten. Geniet nog van de laatste dagen en voor vrijdag wens ik jullie een goede thuisreis.

Groeten,
Corrie

Simone

De muur in Xi'an staat los van de grote chinese muur.
Het is een gesloten muur in het vierkant om de binnenstad heen. Maar ook weer indrukwekkend!

R,L en S

Ha die Siemie en John,

Wat een mooie en leuke verhalen hebben we kunnen lezen! Ik geloof wel dat door alle verhalen over beestjes op stokjes, in de soep, op je bord of wandelend over de straat mijn besluit vast staat: Ik ga NIET naar China!! ;) Maar we zijn wel benieuwd naar alle fotoos!

Een hele goede reis terug!!
XXX Linda, Ronald en Summer

simone

Ha ro, lin en summer,
Haha, ja je moet af en toe een sterke maag hebben hier! 1 keer was mijn maag te zwak;-)

Bedankt en tot gauw in ons goedgeregelde nederland!

Xxx