johnsimone.reismee.nl

"De" chinees bestaat niet

Voorzover wij meemaken, zijn de chinezen aardige mensen. Chinezen kunnen erg trots zijn, op hun kind bijvoorbeeld, of op de gewassen die ze verbouwen. Trots showen ze de zojuist geplukte pepers als je een foto wilt maken. Ze zijn ook slim en hebben flinke ondernemingsdrang. Op alle mogelijke manieren proberen ze wat yuan bij te verdienen. De vrouwen in het gebied waar we nu zijn hebben vaak haar tot aan de grond. Het zit opgerold op hun hoofd en wordt pas losgegooid als je ( voor geld) met ze op de foto wilt. Of ze bieden goedkope tickets aan voor een show. Je blijkt dan eerst een berg op te moeten lopen waar je illegaal iets kunt zien van wat zich verderop afspeelt. Je ziet eigenlijk iedereen wel werken, maar dat kan ook slapen betekenen en/of televisie kijken op de smartphone achter de toonbank van hun winkel. Je zal een chinees niet snel boos of geirriteerd in het verkeer zien. Naast stoplichten zijn er eigenlijk geen regels. En dat werkt bijzonder goed. Iedereen dwingt zijn plekje af op de weg. Er wordt wel veel getoeterd, maar meer als signaal dat je er aan komt. Het aantal dikke chinezen zijn tot nu toe op 1 hand te tellen. We verdenken ze ervan dat die uit de grote stad komen. Daar zit namelijk KFC, Mac Donalds enz. Op het platteland werken ze hard. Met name handwerk, want machines zie je niet. De bejaarden lopen wel vaak krom, want wekelijks naar de fysio is hier geen optie! Ze kunnen ook zeer klantvriendelijk zijn. Pinnen is een soort russisch roulette. 1 op de 10 keer lukt het maar. Bij 1 van de banken was een toonbank waar John prima geholpen werd. Ga maar lekker zitten, helpen bij de automaat en de deur werd netjes open gedaan bij vertrek. Kortom, een prettig volk, maar met ruim 1,4 miljard mensen zijn er veel soorten en maten. En dat is maar goed ook! Xxx

Saskia

Wat leuk geschreven weer Simone en John. En wat een andere wereld, het leest erg plezierig en ik zie het a.h.w. een beetje voor me! Super hoor, het is volgens mij van begin tot het eind van iedere dag genieten! Nog heel veel plezier en mooie avonturen!! X Saskia

Simone

Ja Sas, we genieten van iedere minuut!

Liefs!