johnsimone.reismee.nl

Fietsen en bamboeraften op het platteland

We hebben weer een hoop gezien! Met een klein bamboevlot zijn we over een kleinere rivier gegleden. Geen motorbootjes en af en toe een een stroomversnelling maakte de tocht heel bijzonder! En gefietst! Voor chinezen niet bijzonder, denk maar aan het nummer " nine milion bycicles in beijing", maar voor ons een heel avontuur. Er waren allen nog 2 kinderfietsen en 1 tandem. Na 50 meter op de tandem hadden we veel gelachen maar geen vertrouwen in een goede afloop. De kleine fietsen dus.... Na 15 minuten stonden we weer voor het hotel. Ondanks een goede kaart, viel het toch niet mee, haha! Met de nodige aanwijzigingen van de receptioniste gingen we weer op pad. Het doel was een lokale markt. En die hebben we bereikt! Een gigantische overdekte markt waar je ogen tekort kwam, schitterend! Hele oude kromme mannetjes en vrouwtjes sjouwen zich een breuk aan balen rijst, kippen, eenden, fruit en groente. Tussen de rijstvelden weer terug gefietst, zodat we lekker in het zwembad konden springen. Ook nog een lichtshow op het water mogen aanschouwen, waar ruim 100 mensen de oude tradities verbeelden, met op de achtergrond de bergen met enorme schijnwerpers verlicht. Nog 1 dag op deze plek en dan vertrekken we naar Pingan. Zo'n 2 uur rijden vanaf hier naar het noorden. De chinezen zijn over het algemeen heel aardig en soms nors. Maar ze dwingen bij ons vooral respect af. Er zijn rijke chinezen maar ook arme. De omstandigheden waarin ze leven zijn niet al te best. Maar ze ogen gelukkig! Dikke x van ons